NORDIC WALKING PRO PODPORU NEVIDOMÝCH

21.05.2019

Ivana Černíková, instruktorka Nordic Walking a fyzioterapeutka, která již po čtvrté organizovala v České republice závod v severské chůzi s názvem Nordic Walking Challenge, který spojuje vidomé a zrakově hendikepované sportovce, mě oslovila, zda bych byla ochotná dělat traséra - asistenta nevidomému závodníkovi.

Nordic Walking Challenge se konal v sobotu 18. května 2019 v Řevnicích nedaleko Prahy.

Výzvu jsem přijala a dva týdny před samotným závodem jsem se v Řevnicích zúčastnila školení trasérů - asistentů nevidomých.

Ivana mi společně s nevidomým Martinem, vítězem prvního ročníku Nordic Walking Challenge, předali své zkušenosti v komunikaci se zrakově hendikepovanými. S Martinem jsem si vyzkoušela roli traséra přímo v terénu.

Pro vaši představu trasér jde cca krok až dva před nevidomým a přesnými instrukcemi, popisem terénu a upozorňováním na změny směru v podstatě nevidomému nahrazuje oči.

18. května na závodech jsem měla tu čest být trasérem nevidomému Janu Hegrovi. Honza je velký sportovec, hraje fotbal, jezdí na kajaku, běhá maratony i extrémní závody jako je například Spartan Sprint, tančí nebo třeba leze po horách. Honza je prostě velmi aktivní a celkově neuvěřitelný člověk.

S Honzou jsme v sobotu vyrazili na trať dlouhou cca 6200 m. Trasa vedla po zpevněných i nezpevněných lesních cestách s převýšením 188 m, nejvyšší bod trasy ležel ve 471 m n. m., nejnižší bod ve 283 m n. m.

A jak už jsem psala Honza je opravdu velký sportovec a s holemi mu to velice šlo. Honza byl na trati velmi rychlý Walker, podle tempa mi přišlo, jako bychom celou šestikilometrovou trať spíše proběhli. Honza po celou dobu závodu stíhal povzbuzovat ostatní závodníky i mě. Pro mě jako Honzovo traséra nebylo vůbec jednoduché se v některých úsecích trasy držet před ním a neustále ho navigovat a dávat mu zpětnou vazbu o terénu.

Jan Hegr získal první místo ve své kategorii a také absolutní prvenství v kategorii nevidomých.

Šestikilometrovou trať jsme jako parťáci zdolali v čase 48 minut 32 vteřin. Jen pro zajímavost vítězný vidomý závodník došel v čase cca 45 minut.

A co přináší Nordic Walking nevidomým dle jejich slov a slov fyzioterapeutů? Budu citovat Josefa, pracovníka rehabilitačního střediska pro zrakově postižené. Sám Josef má od dětství těžkou zrakovou vadu. "Nordic Walking je pro nevidomé zásadní v tom, že pokud mají dobrého a spolehlivého průvodce, tak se při chůzi s hůlkami uvolní, stabilizuje a nádherně protáhne celé tělo. Ta svoboda! Stejně jako každý jiný člověk, mohou najednou volně hýbat pažemi s hlavou vztyčenou, s úsměvem na tváři a bez obav nárazu se nechat vést."

Nordic Walking mi umožnil nahlédnout do světa nevidomých hrdinů. I po tak krátké zkušenosti musím konstatovat, že nevidomí, a to nejen ti, které jsem měla možnost poznat na závodech, ale i všichni ostatní, mají můj neskutečný obdiv. Rozhodně si nenechám možnost účastnit se NW Challenge ujít ani příští rok.

Děkuji za skvělou životní zkušenost!

Lenka Brychtová 

Nordic Walking Novohradsko


© 2018 Nordic Walking Novohradsko
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky